Olen koulussa ja nyt pitäisi tehdä kirjallisuus esitelmää. Miksi se on niin hemmetin vaikeaa? Luulisi, että minulle se olisi helppoa, luen paljon ja tykkään kirjoittamisesta, mutta ei. Siis se ei vain yksinkertaisesti onnistu, kaikki mitä kirjoitan näyttää typerältä, enkä osaa muotoilla lauseita sopiviksi.

Miksi tuollainen pakko kirjoittaminen on niiin vaikeaa? Minulla oli sama ongelma eilenkin, kun tein toista esitelmää. Yksinkertaistenkin kommentien laatiminen (esim. ficceihin) on vaikeaa. Kun haluaisi sanoa, että tykkäsi kirjoituksesta ja haluaisi jatkoa, niin asia pitää yrittää muotoilla vaikeammaksi, ettei kommentia poistettaisi liian heppoisen sisällön vuoksi. Minä olen tottunut ilmaisemaan itseäni lyhyesti, vaikka joskus saatankin innostua kirjoittamaan vähän enemmän.

Jo yläasteella minulla oli vaikeuksia ainekirjoituksessa, kyllä minulla mielikuvitusta oli, mutta en vain tunnu saavan tekstiä paperille, tai sitten olen vain liian vaativa. Koko yläasteen aikana sain aikaiseksi vain yhden aineen johon olen todella tyytyväinen. Se jäikin ainoaksi aineeksi josta sain kiitettävän. Periaatteessa sain ihan hyviä numeroita yksikään aine ei tainnut olla alle kasin, mutta koska olin itse tyytymätön aineisiini se näkyi myös kirjoituksessani. Meillä saattoi olla kaksoistunti ainekirjoitusta varten, mutta yleensä en saanut mitään aikaiseksi paperille, tai jos sainkin niin päiväkirjaa väärälle paperille. Kirjoitin aineet kotona valmiiksi, mutta yleensä en ollut tyytyväinen niihin, en halunnut kirjoittaa siitä aiheesta, vaan jostain aivan muusta. Riippuen siitä mitä päässäni juuri sillä hetkellä liikkui. Aineidin vähimmäis pituus oli 200 sanaa, silloin kun aihe oli väärä se tuntui lähes mahdottomuudelta. Eilenkin piti kirjoittaa kolmen sivun esitelmä, mutta en saanut aikaiseksi kuin kaksi sivua, ja senkin venyttämällä.

Pakkokirjoitus ei vain yksinkertaisesti luonnistu minulta, luoja nkiitos en mennyt lukioon... Nytkin minun pitäisi kirjoittaa hyvästä aiheesta, josta jonain toisena päivänä saattaisin saada aikaiseksi loistavan esitelmän, mutta nyt tuntuu etten osaa jatkaa esitelmää yhtään. Sen sijaan kirjoitan tänne vaikeuksistani tehdä kyseistä tehtävää. Yritä tässä nyt sitten miettiä onko kirjoittaminen minulle helppoa vai vaikeaa. Tällainen kirjoittaminen, jossa saan vain purkaa itseäni ja kirjoittaa asioista sen mukaan mitä päässäni liikkuu, on helppoa, mutta rajattuun aiheeseen kirjoittaminen vaikeaa. Ja minä vielä joku vuosi sitten haaveilin ryhtyväni kirjailijaksi...

Laskin muuten tämän kirjoituksen sanat ja sain tulokseksi n.380 sanaa, eikä tämä kyllä mitenkään erityisen vaikeaa ollut, mutta tämä ei ollutkaan pakollinen kirjoitus...